Igre na sreću – Zakonski okvir u Republici Hrvatskoj

odvjetnik čakovec

Igre na sreću u glavnini su regulirane Zakonom o igrama na sreću koji je na snazi od 01.01.2015. godine. Prije toga predmetno je pravno područje bilo regulirano Zakonom o igrama na sreću i zabavnim igrama koji propis je sada nevažeći. Osim Zakona o igrama na sreću postoji niz podzakonskih propisa koji se bave predmetnim pravnim područjem i to konkretno:

Pravilnik o priređivanju igara na sreću u casinima putem interaktivnih prodajnih kanala on-line igranja (Narodne novine, br. 78/10), Pravilnik o dobivanju odobrenja (licencija) za rad u casinu (Narodne novine, br. 78/10), Pravilnik o tehničkoj ispravnosti automata i stolova za igre na sreću (Narodne novine, br. 38/10, 130/10, 49/13, 12/14), Pravilnik o priređivanju igara klađenja na daljinu (Narodne novine, br. 8/10, 63/10, 22/15), Pravilnik o prostornim i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica (Narodne novine, br. 38/10, 130/10, 49/13, 12/14), Pravilnik o priređivanju lutrijskih igara (Narodne novine, br. 78/10, 69/11, 22/15), Pravilnik o priređivanju nagradnih igara (Narodne novine, br. 8/10), te Pravilnik o obveznim evidencijama za obračun naknade od priređivanja igara na sreću (Narodne novine, br. 8/15). U ovome ćemo se članku uglavnom osvrnuti na osnovni pravni okvir, odnosno na Zakon o igrama na sreću te ćemo ukratko objasniti sve najbitnije pojmove definirane istim.

IGRE NA SREĆU POREZ

Što se smatra igrom na sreću sukladno Zakonu o igrama na sreću

Igre na sreću su sukladno Zakonu o igrama na sreću definirane kao igra u kojoj se za uplatu određenog iznosa sudionicima pruža mogućnost stjecanja dobitka u novcu, stvarima, uslugama ili pravima, pri čemu dobitak ili gubitak ovisi pretežito o slučaju ili nekom drugom neizvjesnom događaju. Prema Zakonu o igrama na sreću razlikujemo četiri skupine igara na sreću:

1) Lutrijske igre (loto i slične igre, brojčane lutrije, bingo i slične igre, keno i slične igre, tombola i slične igre…)

2) Igre u casinima (igre koje igrači igraju protiv casina ili jedan protiv drugoga na stolovima za igru s kuglicama, kartama ili kockicama u skladu s međunarodnim pravilima i razne vrste turnira u kojima nije unaprijed određen broj igrača niti je poznat broj uplata)

3) Igre klađenja ( igre klađenja na rezultate pojedinačnih ili skupnih sportskih natjecanja i igre klađenja na ostale događaje)

4) Igre na sreću na automatima ( igre na elektromehaničkim, elektroničkim ili sličnim uređajima (automatima za igre) na kojima igrači uplatom određenog iznosa imaju mogućnost ostvarenja dobitka)

Tko ima pravo priređivati igre na sreću u Republici Hrvatskoj

Igre na sreću u Republici Hrvatskoj mogu se priređivati samo na temelju Zakona o igrama na sreću, odnosno na temelju odluke Vlade Republike Hrvatske i odobrenja Ministarstva financija.

Pravo priređivanja svih igara na sreću koje su pobrojane u prethodnom odlomku ima samo Hrvatska lutrija d.o.o. koju je osnovala sama Republika Hrvatska. Eventualno, i neka druga trgovačka društva sa sjedištem u Republici Hrvatskoj mogu na temelju odluke Vlade Republike Hrvatske i odobrenja Ministarstva financija priređivati određene igre na sreću, a iznimno, pravo prigodnoga jednokratnog priređivanja pojedinih igara na temelju odobrenja imaju neprofitne pravne osobe sa sjedištem u Republici Hrvatskoj.

Vlada Republike Hrvatske donosi odluku o broju priređivača kojima se može dati pravo priređivanja igara, a za stjecanje prava priređivanja igara na sreću ponuditelj mora ispunjavati osim uvjeta propisanih Zakonom o igrama na sreću i posebne uvjete koje propisuje ministar financija.

Sukladno odluci Vlade Republike Hrvatske ministar financija donosi odluku o raspisivanju natječaja za davanje prava priređivanja igara na sreću, a sve stručne poslove u svezi s pripremom i provedbom natječaja obavlja Ministarstvo financija. Javni natječaj za davanje prava priređivanja igara objavljuje se u dnevnom tisku koji je dostupan na cijelom području Republike Hrvatske. Svu dokumentaciju koju je potrebno priložiti uz prijavu na natječaj na davanja prava priređivanja igara na sreću detaljno propisuje članak 24. Zakona o igrama na sreću.

Konačno, odabir najpovoljnijeg ponuditelja procjenjuje se osobito na temelju financijskih učinaka na državni proračun, sve sukladno članku 23. Zakona o igrama na sreću.

Trgovačka društva koja su stekla pravo priređivanja igara na sreću bit će pozvana na potpisivanje ugovora o pravu priređivanja u roku od 60 dana od donošenja odluke Vlade Republike Hrvatske te se to pravo daje na razdoblje od 15 godina računajući od dana potpisivanja ugovora.

Sklapanje ugovora o pravu priređivanja igara na sreću i sadržaj ugovora

Ministar financija, na temelju odluke Vlade Republike Hrvatske o davanju prava priređivanja igara na sreću sklapa ugovor s trgovačkim društvom koje je dobilo pravo priređivanja igara na sreću, a predmetni se ugovor može i otkazati uz poštivanje otkaznog roka od šest mjeseci.

Ako pak se ugovor otkazuje zbog gubitaka u poslovanju, otkazni je rok nešto kraći i iznosi 60 dana. Sukladno članku 30. Zakona o igrama na sreću svaki ugovor o pravu priređivanja igara na sreću mora imati minimalno sljedeći sadržaj, odnosno mora sadržavati odredbe o:

1) tvrtki i sjedištu društva,

2) trajanju prava priređivanja,

3) roku u kojem se mora početi obavljati djelatnost za koju je stečeno pravo priređivanja,

4) predmetu prava priređivanja,

5) visini naknade i načinu plaćanja,

6) provođenju nadzora,

7) pravima i obvezama ugovornih strana,

8) prestanku prava priređivanja

Svaki priređivač igara na sreću ima još jednu obvezu, a to je obveza na plaćanje godišnje naknade za pravo priređivanja igara na sreću, a koja je naknada fiksna i predstavlja prihod državnog proračuna te ju je priređivač obvezan platiti do kraja mjeseca prosinca tekuće godine za sljedeću godinu.

Oduzimanje prava na priređivanja igara na sreću

Pod određenim uvjetima određenom se trgovačkom društvu može i oduzeti pravo priređivanja igara na sreću, sve temeljem odluke Vlade Republike Hrvatske, a na prijedlog Ministarstva financija.

Slučajevi u kojima se trgovačkom društvu oduzima pravo priređivanja igara na sreću taksativno su pobrojani u članku 32. Zakona o igrama na sreću i to su primjerice sljedeći slučajevi: da je pravo stečeno na temelju neistinitih podataka, da priređivač krši odredbe ugovora, da priređivač u propisanim rokovima ne podmiruje svoje obveze utvrđene ovim Zakonom ili ugovorom, da priređivač lažno prikazuje ostvareni promet, da priređivač nije počeo raditi u roku utvrđenom kao početak poslovanja, da je priređivač započeo s radom prije dobivanja odobrenja Ministarstva financija za početak rada…, a postoji i niz drugih razloga nabrojanih u gore navedenom članku.

Kada Vlada Republike Hrvatske donese odluku kojom se trgovačkom društvu oduzima pravo priređivanja igara na sreću, smatra se da je time ujedno raskinut i ugovor o pravu priređivanja igara na sreću, a osobito je važno napomenuti da u takvim slučajevima Ministarstvo financija ima pravo na naknadu štete koja je nastala zbog navedenog.

Lutrijske igre na sreću

Zakon o igrama na sreću razliku četiri skupine lutrijskih igara na sreću i to:

1) igre čiji je rezultat uvjetovan izvlačenjem brojeva ili simbola nakon zaključenja prodaje:

a) loto i slične igre,

b) brojčane lutrije,

c) bingo i slične igre,

d) keno i slične igre,

e) tombola i slične igre,

f) dodatne igre uz igre iz ove točke;

2) igre s unaprijed određenim (rezultatom) dobicima:

a) ekspres lutrije,

b) instant lutrije,

c) druge slične igre;

3) igre čiji je rezultat uvjetovan ishodom natjecanja:

a) sportska prognoza,

b) druge slične igre;

4) igre čiji je rezultat uvjetovan igračevim odabirom puta, redoslijeda odigravanja pojedinih elemenata igre:

a) srećke sa slučajnim odabirom brojeva ili simbola,

b) druge slične igre

Nakon što priređivač dobije odgovarajuće odobrenje Ministarstva financija, priređivač za svaku vrstu igre donosi pravila kojima se propisuju uvjeti za priređivanje svake od njih, ali će predmetna pravila biti ništava ukoliko nije pribavljeno odobrenje Ministarstva financija. Pravila lutrijskih igara obvezno moraju sadržavati:

1) naziv i sjedište priređivača, naziv tijela priređivača koje je donijelo odluku o priređivanju igre, te datum i broj odluke,

2) naziv i opis igre, područje i vrijeme priređivanja, uvjete za sudjelovanje, cijenu i fond dobitaka, rokove uključenja u igru i isplate,

3) način provođenja nadzora izvlačenja, odnosno utvrđivanja dobitne kombinacije ili priređivanja same igre,

4) način obavještavanja zainteresiranih,

5) postupak u slučaju otkazivanja igre odnosno izvlačenja

Pravila igre moraju biti javno objavljena prije početka priređivanja igre od strane priređivača te svakoj osobi zainteresiranoj za sudjelovanje u predmetnoj igri mora biti omogućeno da se upozna s pravilima i to na prodajnim mjestima, te se predmetna pravila ne mogu mijenjati nakon što je počela prodaja lutrija određene serije ili primanje uplata za sudjelovanje u igri započetog kola.

Tko može biti sudionik i dobitnik u lutrijskim igrama?

Zakon o igrama na sreću razlikuje nekoliko vrsta sudionika, ovisno o tome o kakvoj je lutrijskoj igri riječ. Opće je pravilo da sudionik u lutrijskoj igri može biti svaka fizička osoba koja je navršila 18 godina i ispunjava uvjete za sudjelovanje u pojedinoj igri (kolu ili seriji), sve sukladno Zakonu o igrama na sreću i pravilima pojedine igre. S druge pak strane, sudionikom u lutrijskim igrama u kojima se sudjelovanje u igri dokazuje posjedovanjem elektroničke potvrde o uplati smatra se imatelj takve potvrde ako su podaci na potvrdi o uplati istovjetni onima snimljenima kod priređivača na neizbrisivi medij za pohranu podataka.

Osim toga, sudionik u klasičnim brojčanim i brzim lutrijama jest imatelj neosporne srećke (njezina elektronskog zapisa) izdane od priređivača. Osim pojma sudionika važno je definirati i pojam dobitnika u lutrijskoj igri na sreću. Dobitnik u lutrijskoj igri na sreću isključivo je donositelj dobitne potvrde, dok je u lutrijskim igrama putem on-line igranja dobitnik onaj igrač čiji se identifikacijski broj nalazi na dobitnoj elektroničkoj potvrdi o uplati.

Kako se izvlače dobitnici u lutrijskim igrama?

Nakon što smo definirali pojam dobitnika u lutrijskoj igri na sreću potrebno je ukratko objasniti i pravila izvlačenja u navedenim igrama. Zakon o igrama na sreću propisuje da izvlačenje mora biti javno i da se mora odvijati u nazočnosti tročlanog povjerenstva koje imenuje priređivač i u nazočnosti ovlaštenog službenika Ministarstva financija, ali i javnog bilježnika.

O samom se tijeku izvlačenja mora voditi zapisnik kojeg se u konačnosti dostavlja Ministarstvu financija. Priređivač ima obvezu javne objave izvješća o rezultatima izvlačenja ili o utvrđivanju dobitaka priređivač u roku od sedam dana od dana izvlačenja i to na isti način na koji su objavljena pravila igre. Osim toga, priređivač mora osobama zainteresiranima za rezultate igre omogućiti uvid u rezultate na bilo kojem od prodajnih mjesta. Naravno da ukoliko ste dobitnik u nekoj od lutrijskih igara osjećate veliku sreću, ali nikako nemojte zaboraviti da za vas nastaje i jedna obveza, a to je obveza plaćanja porezna na dobitak od lutrijskih igara na sreću.

Osnovica za obračun poreza na novčane dobitke jest novčani iznos pojedinačnog dobitka, a osnovica poreza na dobitak onih dobitaka koji se sastoje od stvari, usluga ili prava jest tržišna vrijednost stvari, usluga ili prava koje čine pojedinačni dobitak. Naravno da vas pritom zanima i u kojoj se visini, odnosno po kojoj se stopi plaća porez na dobitke, pa to slijedi objašnjeno u nastavku. Porez na dobitke plaća se po stopi od 10% na dobitke iznad 750,00 kuna do 10.000,00 kuna, po stopi od 15% na dobitke iznad 10.000,00 kuna do 30.000,00 kuna, po stopi od 20% na dobitke iznad 30.000,00 kuna do 500.000,00 kuna, a po stopi od 30% na dobitke iznad 500.000,00 kuna.

Igre u casinima

Zakon o igrama na sreću definira igre na sreću u casinima kao igre koje igrači igraju protiv casina ili jedan protiv drugoga na stolovima za igru s kuglicama, kartama ili kockicama u skladu s međunarodnim pravilima i koje se priređuju isključivo u prostorima casina. Uz igre na stolovima u prostorima casina mogu se priređivati i igre na sreću na automatima.

Kao što je već ranije objašnjeno općenito za igre na sreću, isto vrijedi i za igre u casinima, a u djelu koji se odnosi na priređivača igara na sreću, ali postoje i neka posebna pravila za predmetne priređivače.  Jedno od takvih posebnih pravila je da priređivač koji igre priređuje u casinima na temelju odluke Vlade Republike Hrvatske mora za vrijeme trajanja prava priređivanja imati u registru Trgovačkog suda upisan temeljni kapital u vrijednosti od najmanje 4.000.000,00 kuna za cijelo vrijeme trajanja prava.

Osim toga, predmetni priređivač u banci sa sjedištem u Republici Hrvatskoj mora za svaki casino imati garanciju banke u iznosu od 1.500.000,00 kuna, a ako je garancija dana na kraći rok od vremena trajanja prava priređivanja igara na sreću, priređivač je dužan novu garanciju dostaviti najkasnije 30 dana prije isteka prethodne garancije.

Važno je napomenuti da se trgovačkim društvima koja imaju pravo na priređivanje igara na sreću u casinima može odobriti pravo priređivanja igara na sreću u casinima putem interaktivnih prodajnih kanala on-line igranja, a kada mora biti zadovoljen još jedan uvjet, a to je da priređivač mora neprekidno, u razdoblju u kojem te igre priređuje, imati i garanciju banke u iznosu od 3.000.000,00 kuna radi isplate dobitka igračima i podmirenja javnih davanja u smislu odredaba Općega poreznog zakona.

Osim navedenih pravila, Zakon o igrama na sreću propisuje i niz drugih pravila, poput primjerice naknada koje priređivači moraju plaćati za priređivanje igara na sreću u casinima, koji prostorni, tehnički i drugi uvjeti moraju biti zadovoljeni za priređivanje igara na sreću, što u slučajevima kada se casino seli na novu lokaciju, kako se utvrđuje i provjerava identitet posjetitelja casina, tko mogu biti zaposlenici u casinu, ali se navedenim nećemo detaljnije baviti u ovome članku, već sve relevantne zakonske odredbe možete pronaći u Zakonu o igrama na sreću.

Igre klađenja

Igre na sreću su i igre klađenja koje Zakon o igrama na sreću definira kao  igre u kojima sudionici (igrači) pogađaju ishode različitih događaja predloženih od priređivača klađenja, a okolnost koja odlučuje o dobitku ili gubitku ne smije biti nikome unaprijed poznata i mora biti takve naravi da na nju ne mogu utjecati ni priređivač ni igrači, a iznos dobitka ovisi o visini uloga po kombinaciji i o tečaju pojedinog događaja (sportsko klađenje, klađenje na utrke konja i pasa, klađenje na događaje prema ponudi priređivača i slično).

Osobito je važno napomenuti da se u određenim slučajevima zabranjuje priređivanje klađenja i to u konkretno tri slučaja: kada je riječ o klađenjima koja su u suprotnosti sa zakonskim propisima i općim moralnim načelima, kada je riječ o klađenjima koja se odnose na rezultate izbora za predsjednika Republike Hrvatske, za zastupnike u Hrvatski sabor i za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i kada je riječ o priređivaču klađenja čiji je vlasnik ili dioničar ujedno i član, vlasnik ili dioničar nekoga sportskog kluba na događaje u vrsti sporta i rangu natjecanja kojemu pripada klub u kojem je priređivač klađenja istodobno vlasnik ili dioničar.

Uplate za klađenje ne smiju se primati od maloljetnika te ako priređivač sumnja ispunjava li određena osoba taj uvjet ili ne, igrač je dužan dokazati svoju punoljetnost.

Igre na sreću na automatima

Igre na sreću na automatima jesu igre koje se igraju na elektromehaničkim ili elektroničkim uređajima programski upravljanima, a na kojima igrači uplatom određenog iznosa imaju mogućnost stjecanja dobitka koji ovisi o slučaju ili nekom drugom neizvjesnom događaju, ponovno sukladno definiciji iz Zakona o igrama na sreću. Igre na sreću na automatima mogu osim Hrvatske lutrije d.o.o. priređivati i trgovačka društva temeljem odluke Vlade Republike Hrvatske, i to čak i sezonski u neprekidnom razdoblju od najmanje četiri do najdulje šest mjeseci, i to najviše u dva automat kluba.

Zakon o igrama na sreću i u predmetnom slučaju propisuje posebne uvjete koji moraju biti ispunjeni od strane priređivača igre na sreću na automatima, a sve kako je propisano od članka 56. do članka 61. Zakona o igrama na sreću kojim se nećemo detaljnije baviti u ovome članku.

 

Treba Vam odvjetnik ili pravni savjet, obratite nam se s povjerenjem.










    Odvjetnik - kontaktirajte nas

    KONTAKTIRAJTE NAS

    Kako bi dogovorili termin sastanka s odvjetnikom radi savjetovanja o Vašoj konkretnoj pravnoj situaciji, molimo da popunite kontakt formu te da uz Vaše kontakt podatke navedete i poželjni termin sastanka odnosno pravnog savjetovanja kod odvjetnika.

    Javite nam se