Confidentiality agreement

Kršenje NDA ugovora
Obvezno pravo srp 08, 2020

Confidentiality agreement (CA), koji je znan kao non-disclosure agreement (NDA), odnosno na hrvatskom jeziku kao ugovor o povjerljivosti je ugovor između dviju ili više strana koje se obvezuju čuvati prenesene informacije kao tajne. Reguliran je Zakonom o obveznim odnosima (NN 35/05 ).

Ovaj članak upoznat će Vas sa mogućnosti da confidentiality agreement možete sklopiti u pisanom obliku radi zaštite bilo koje vrste informacija koje nisu općenito poznate, te će Vam objasniti bitne sastojke confidentiality agreement i posljedice kršenja takvog ugovora.

NDA ugovor

Oblik confidentiality agreement

Confidentiality agreement može se javiti u dva oblika, kao jednostrani ili dvostrani, te se sklapa u pisanom obliku.

Razlog zbog kojeg se nikada ne biste trebali osloniti na usmeni ugovor o povjerljivosti je jednostavno zato što je izuzetno teško, ako ne i nemoguće, dokazati njegovo postojanje.

Standardni jednostrani confidentiality agreement, vjerojatno najčešći, koriste se kada samo jedna strana preda povjerljive podatke, a druga se obvezuje da će ih čuvati kao tajne. Takve ugovore sklapaju poslodavci sa svojim zaposlenicima da bi ostvarili sigurnost i tajnost poslovne tajne te se potpisivanjem takvog ugovora zaposlenik obvezuje čuvati povjerljivost dobivenih informacija i ne otkrivati ih trećima. Isto tako, confidentiality agreement sklapa izumitelj koji još nije patentirao svoju ideju sa tvrtkom prije nego joj otkrije svoju ideju kako bi se zaštitio od intelektualne krađe.

Non agreement disclosure

Dvostrani CA ugovor

S druge strane, kod dvostranih confidentiality agreement obje su strane ujedno i pružatelji i

primatelji informacija te se obvezuju da primljenu informaciju neće otkriti trećim osobama već će je koristiti samo u svrhe definirane u tom ugovoru. Dvostrani confidentiality agreement su nešto složeniji te se najčešće potpisuju između dvije tvrtke koje žele ostvariti partnerstvo i zajednički raditi na nekom projektu.

Važno je napomenuti da CA ugovor postaje valjan onog trenutka kada ga ugovorne strane potpišu.

Bitne odredbe CA ugovora

Prilikom sklapanja confidentiality agreement poželjno je da strane ugovora točno definiraju podatke  koji su povjerljivi, primjerice podatke o proizvodu ili klijentima, ideje, znanje i iskustvo, opisi izuma, kemijske formule, računalni program, istraživačke ili poslovne informacije i slično.

Važno je napomenuti da najčešće u praksi kad poslodavac i zaposlenik sklapaju confidentiality agreement, poslodavac mora već prethodno općim aktom,uzimajući u obzir svoje područje poslovanja, definirati što bi bila poslovna tajna.

Non disclosure agreement

Osim povjerljivih podataka, potrebno je da se u CA ugovoru definira koliko dugo su

ugovorne strane obavezne čuvati informacije, u koju svrhu, njihov doseg korištenja, te koji su kazneni postupci, odnosno vrlo rigorozne financijske kazne ukoliko neka od ugovornih strana ne poštuje ugovor nego otkrije neku od povjerljivih informacija trećoj strani.

Kada primatelj informacija nije dužan čuvati dobivene informacije?

Uz to, poželjno je da se u CA ugovoru navede posebna stavka koja štiti i primatelja informacija navodeći situacije kada nije dužan čuvati dobivene informacije. To su slučajevi kad su informacije opće poznate ili javno dostupne, odnosno informacije koje je primatelj posjedovao prije potpisivanja ugovora ili koje je saznao legalnim putem od drugih strana, te informacije dobivene sudskim nalogom.

Vremenski rok čuvanja dobivenih podataka

Većina CA ugovora definira vremenski rok u kojem je primatelj dužan čuvati dobivene podatke. Duljina obveze čuvanja podataka može biti uspostavljena na neodređeno vrijeme ili

određivanjem razdoblja čuvanja u godinama, nakon čega primatelj informacije smije objaviti podatke bez da time čini kršenje ugovora. Duljina trajanja obveze čuvanja podataka treba ovisiti o vrsti informacije i okolnostima pojedinog slučaja.

Ugovor o tajnosti

Posljedice kršenja confidentiality agreement

Na kraju ugovora mora se nalaziti stavka koja opisuje kako će se postupati u slučaju kršenja ugovora. Njome je potrebno navesti koji sud će biti nadležan ukoliko dođe do kršenja ugovora i koje su posljedice, primjerice prekid radnog odnosa, tužba, novčana kazna i slično.

Međutim, točne sankcije zbog kršenja ugovora donosi sud pri čemu je u ugovoru potrebno navesti koji će sud biti nadležan u slučaju spora.

Treba li Vam odvjetnik za NDA ugovor, obratite nam se s povjerenjem.

• Posljedice kršenja confidentiality agreement
  • Vremenski rok čuvanja dobivenih podataka