Internet prodaja

kupovina na internetu
Obvezno pravo lip 17, 2020

U svijetu trend kupovine putem interneta nezaustavljivo raste, te internet prodaja unatoč globalnoj ekonomskoj krizi uzrokovanoj korona virusom bilježi trajan rast. Slična je situacija i u Hrvatskoj gdje se više od jedne četvrtine malih i srednjih poduzetnika bavi prodajom putem Interneta.

Internet prodaja i njezine prednosti

Intenet, kao sredstvo unapređenja prodaje ima brojne prednosti nad “klasičnom” prodajom. Internet prodaja putem web shopa je jednostavna i brza jer je ponuda proizvoda ili usluga stalno dostupna, kreirana upravo prema potrebama kupaca čime se ostvaruje veći doseg ciljanih kupaca. Osim toga, jeftinija je jer zahtjeva značajno niže troškove pokretanja i održavanja, što omogućava poslovanje bez dodatnih troškova zapošljavanja, najma i održavanja poslovnog prostora.

Za poslovne subjekte koji posluju na internetu važno je da za izradu web shopa putem kojeg vrše internet prodaju poštuju zakonske odredbe vezane za poslovne subjekte koji posluju na internetu, odnosno trgovinu na daljinu te zaštitu potrošača.

odvjetnik čakovec

Podaci potrebi poslovnom subjektu prilikom osnivanja web shopa koji se bavi prodajom

Kako bi kupnja, odnosno prodaja putem web shopa bila u skladu s važećim propisima i odredbama, prvi korak je da poslovni subjekt registrira svoj obrt ili tvrtku, te da pri upisu djelatnosti u registar, uz obveznu djelatnost upiše i uslugu informacijskog društva.

Nakon toga, važno je da na web stranici online trgovine budu jasno naznačeni podaci o poslovnom subjektu jer u slučaju nenavođenja svih podataka, poslovni subjekt čini prekršaj te će se kazniti novčanom kaznom do 50.000,00 kuna.

internet prodaja i fiskalizacija

Opći uvjeti poslovanja

Osim toga, važno je da se na web stranici na vidljivom mjestu istaknu Opći uvjeti poslovanja. Zakon o zaštiti potrošača (NN 41/14) određuje da se Općim uvjetima poslovanja definira postupak naručivanja, plaćanja, isporuke te načina reklamacije proizvoda koje nudi poslovni subjekt.

Zbog toga, u pogledu zaštite potrošača, poslovni subjekt mora na svojim internetskim stranicama objaviti informacije o glavnim obilježjima robe ili usluge, o njihovoj cijeni te pologu ili drugom financijskom osiguranju koju je potrošač na zahtjev poslovnog subjekta dužan platiti, kao i o uvjetima plaćanja, odnosno uvjetima i vremenu isporuke roba ili pružanju usluga.

Osim tih podataka, opći uvjeti poslovanja odnose se i na informacije o troškovima prijevoza, putem dostave ili poštanskih usluga, odnosno jasne informacije o zakonskom jamstvu poslovog subjekta za isporuke robe ili pružanje usluge kao i postojanje odgovornosti za materijalne nedostatke.

Uz to, sadrže jasne upute o načinu podnošenja prigovora, odnosno o načinu na koji poslovni subjekt rješava potrošačke pritužbe, te utvrđuje pravo potrošača na jednostrani raskid ugovora.

korona virus internet

Internet prodaja i ugovor o kupnji

Osim toga, poslovni subjekt je obvezan kupcu dostaviti ugovor o kupnji pohranjen na trajnom mediju. Važno je napomenuti odredbu Zakona o trgovini koja se odnosi na uvjete raskida ugovora. Propisani rok za raskid ugovora je 14 dana počinje teći od trenutka kad je predmet ugovora predan u posjed, osim u slučaju sklapanja ugovora kojemu je predmet digitalni sadržaj koji nije isporučen na tjelesnom mediju (kao i u slučaju sklapanja ugovora o uslugama) kad rok od 14 dana počinje teći od dana sklapanja ugovora. U slučaju raskida ugovora svaka je strana dužna vratiti drugoj ono što je primila temeljem ugovora. U tom slučaju poslovni subjekt mora bez odgađanja vratiti potrošaču sve što je ovaj platio na temelju ugovora.

Što je zabranjeno raditi ako prodajete putem interneta?

Zakon o zaštiti potrošača određuje da je strogo zabranjena zavaravajuća poslovna praksa kojom se, putem netočnih informacija na web stranici, potrošača navodi ili je vjerojatno da će ga navesti da donese odluku o kupnji koju inače ne bi donio.

Zabrana naplate skrivenih troškova

Osim toga, zabranjena je naplata skrivenih troškova. Dakle, prije nego što potrošač sklopi ugovor poslovni subjekt mora zatražiti njegov izričiti pristanak za bilo koje dodatno plaćanje koje bi potrošač bio dužan izvršiti osim plaćanja koje je ugovoreno. Ako potrošač nije dao izričiti pristanak, već se poslovni subjekt poslužio opcijom prešutnog prihvata od strane potrošača, potrošač ima pravo zatražiti povrat bilo kojeg dodatnog iznosa koji je platio temeljem takve opcije.

Isto tako, zabranjeno je naplaćivanje dodatne naknade. Za korištenje kreditne kartice ili drugih oblika plaćanja, te kod korištenja posebnih telefonskih brojeva putem kojih trgovci omogućuju potrošačima da ih kontaktiraju, poslovni subjekt može potrošaču naplatiti samo osnovnu tarifu. Zabranjena su i prethodno označena polja na web stranicama koja automatski nude dodatne usluge tijekom procesa kupovine.

najbolji odvjetnik u zagrebu

Fiskalizacija i internet prodaja

Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom propisuje da se prometom u gotovini smatra plaćanje novčanicama ili kovanicama, karticama, čekom i slično osim plaćanja na transakcijski račun kod banaka. Kad se radi o prodaji putem interneta, plaćanje kreditnim karticama, primjerice Visa, Mastercard, smatra se prometom u gotovini, te time dolazi i obveza fiskalizacije. Međutim, ako se radi o plaćanju putem PayPal-a nije obvezno fiskalizirati račun jer se transakcija tretira kao plaćanje s transakcijskog računa.

Trebate li pravni savjet odvjetnika, obratite nam se s povjerenjem.

• Fiskalizacija i internet prodaja
  • Internet prodaja i njezine prednosti
  • Zabrana naplate skrivenih troškova